Rutynowe zadania administratora IT, praca admina

Codzienna praca administratora IT to temat niby prosty, jednak w polskich warunkach dość kontrowersyjny. W wielu firmach typowy admin jest od wszystkiego co wiąże się z informatyka w firmie. Dopiero w dużych firmach zaczynają pojawiać się stanowiska jak administratorzy sieci, baz danych, środowiska produkcyjnego, środowiska testowego, obsługi helpdesk, bezpieczeństwa (pentesterzy) itd.

Podstawowym, nadrzędnym zadaniem administratora jest utrzymanie ciągłości działania infrastruktury i systemów IT. Jest to jednak bardzo ogólne i niewiele mówi. W zależności od tego z jakim adminem mamy do czynienia, każdy powinien przygotować sobie taką listę sam, tyczącą jego specjalizacji. Jednak jest część zadań, które mogą wyglądać następująco. Jest to oczywiście przykład, wzięty z życia. Przykładowe rutynowe zadania administratora IT mogą wyglądać następująco.

  1. Sprawdzanie pingów urządzeń sieciowych (codziennie) umożliwi to wykrycie, czy jakieś urządzenie uległo awarii, mogą to być serwery, routery kamery, drukarki,  Access Pointy, cokolwiek, nawet globalny IP usług internetowych. Ping potrwa kilka minut a będziemy mieli obraz stanu infrastruktury. Dobrym narzędziem może tu być PingInfoView z Nirsoftu.
  2. Monitorowanie stanu serwerów - obciążenia procesorów, zużycia pamięci, zajętości dysków.
  3. Monitorowanie stanu obciążenia sieci, stanu infrastruktury. Oprogramowanie do zarządzania infrastrukturą IT.
  4. Sprawdzenie stanu monitoringu - kamer lokalnych i zdalnych (np. na oddziałach). Logowanie na rejestratory i sprawdzenie czy wszystko działa prawidłowo. Często zdarza się, że potrzeba zgrać materiał raz na jakiś czas i akurat wtedy okazuje się, że kamera X nie działa od jakiegoś czasu lub w ogóle rejestrator padł i nie działa też od jakiegoś czasu, bo np. uszkodził się dysk twardy.
  5. Sprawdzanie stanu kopii fizycznych serwerów. Wiadomo, ze kopie sa skonfigurowane raz i powinny działać. Niny się robią i wszystko jest ok, ale przychodzi moment, że trzeba użyć kopii i okazuje się że harmonogram nie działa z powodu jakiegoś błędu.
  6. Tworzenie backupów maszyn wirtualnych - export do innej lokalizacji na jakiś dysk sieciowy. Można do Hyper-V użyć skryptu do automatycznego eksportu.
  7. Testowanie przywracania backupów różnego typu - maszyny wirtualnej, fizycznej, bazy danych itd.
  8. Testowanie infrastruktury serwerowej - np. wymiana uszkodzonego dysku w macierzy lub odzyskanie całej macierzy
  9. Aktualizacje firmware urządzeń sieciowych - routery, switche, access pointy
  10. Dobrze jest wykonać kopie ustawień urządzeń sieciowych i trzymać je w jakimś miejscu w razie awarii można szybko przywrócić ustawienia na nowym sprzęcie
  11. Aktualizacje firmware serwerów (urządzeń wewnętrznych - bios, chipset, grafika, dyski, wszystko, co dostarczy producent)
  12. Aktualizacje systemów operacyjnych serwerów
  13. Aktualizacje baz danych np. SQL
  14. Aktualizacje oprogramowania antywirusowego np. Eset
  15. Aktualizacje systemów operacyjnych i firmware na hostach
  16. Modernizacja / wymiana urządzeń przestarzałych (komputery, serwery ok 5 lat)
  17. Aktualizacje aplikacji webowych. I skryptu w jakim jest napisana strona oraz wtyczek.
  18. Backup strony www, bazy, skryptu. Lub całej maszyny jeśli mamy własny serwer www
  19. Monitorowanie stanu zasilania awaryjnego UPS
  20. Restarty serwerów według określonego harmonogramu
  21. Jeśli mamy w firmie środowisko testowe to dokładnie ta sama sytuacja, dbanie i aktualizowanie o całą infrastrukturę
  22. Co jakiś czas można się pokusić o jakieś testy penetracyjne czy audyt bezpieczeństwa nawet we własnym zakresie. Przeskanowanie portów i poszukanie luk. 
  23. Sprawdzanie logów, monitora zdarzeń
  24. Stosowanie hardeningu - serwerów, urządzeń, systemów
  25. Bieżąca pomoc użytkownikom np. w jakimś systemie ticketowym (helpdesk)
  26. Tworzenie dokumentacji różnego typu - plany przywracania, plany utrzymania ciągłości działania, procedury, polityki bezpieczeństwa itd
  27. Dokształcanie, kursy, nauka własna, rozwiązywanie coraz nowszych problemów wymaga nadążania za postępem w dziedzinie IT.

Nie wiesz jaki hosting wybrać? Polecamy dhosting!

link do strony el12