Nie wiesz jaki hosting wybrać? Polecamy dhosting!

link do strony el12

Jak stworzyć firmowy intranet i do czego go wykorzystać?

Intranet czyli sieć wewnętrzna może mieć wiele zastosowań nawet w małych firmach. Jest to idealne narzędzie do wymiany danych, plików, dokumentów, procedur, instrukcji wewnętrznych między użytkownikami,, działami.

Zapewnia bezpieczeństwo danych wrażliwych, które nie powinny być publikowane poza siecią wewnątrz firmy czyli w internecie. W poniższym przykładzie pokażę jak wykorzystać intranet w dziele IT, jako baza wiedzy wewnętrznej oraz firmowej infrastrukturze i procedurach.

Założenia intranetu firmowego:

  • Część ogólna baza wiedzy dla pracowników (wnioski urlopowe, dokumenty, regulaminy itd. ważne linki, do systemów wewnętrznych, stron www itd.)
  • Część specjalizacyjna (wiedza działowa) np. IT - niedostępna dla innych użytkowników
  • Dla innych działów np. księgowości również można zrobić osobną wydzieloną jak dla IT niewidoczną dla innych osobną podkategorię
  • Intranet zainstalujemy na systemie Joomla 3.x na lokalnym serwerze Xampp - użytkownicy, będą mogli wtedy albo po lokalnym adresie IP serwera na którym jest xampp albo po jego nazwie otworzyć intranet w przeglądarce www

I Jak uruchomić serwer Xampp pisaliśmy w tym artykule XAMPP serwer - instalacja i uruchomienie

II Jak zainstalować Joomla 3.x opisywaliśmy w odniesieniu do serwera zdalnego Instalacja Joomla 3.6.x na Home.pl

ale procedura jest analogiczna. z ta różnicą, że pliki instalacyjne kopiujemy do podfolderu htdocs np nazywając go intranet czyli htdocs/intranet, tam gdzie mamy Xamppa zwykle c://xampp/htdocs Instalator wywołujemy poprzez przeglądarkę podając ścieżkę http://localhost/intranet i instalujemy w/g danych z pliku tekstowego w folderze xampp passwords.txt który zawiera XAMPP Default Password czyli hasła domyślne

III Intranet na Joomla 3.x

  1. Pierwsze dwa zdjęcia to różnica w widoku osoby zalogowanej i niezalogowanej. Osoba zalogowana (w tym przypadku dział IT widzi wszystkie menu górne, boczne, całą treść strony) Użytkownik niezalogowany może kliknąć tylko w Strefę pracownika i wtedy zostanie przekierowany do swojego widoku - różnych dokumentów czy regulaminów do pobrania.
  2. Ogólnie intranet działowy - w tym przykładzie IT to zbiór artykułów z solucjami rozwiązania wielu problemów. Taka baza wiedzy IT pozwala skutecznie rozwiązywać przyszłe problemy, posiłkując się już raz zdobyta wiedzą. jest to też możliwość szybkiego dotarcia do różnych adresów IP, lokalizacji sieciowych, backupów, usługodawców, umów - tu mamy wszystko w jednym miejscu. Przy wielu oddziałach bardzo przydaje się mapa urządzeń sieciowych lub szybko dostępnych urządzeń na poszczególnych oddziałach - drukarki sieciowe, rejestratory kamer, switche, access pointy itd. Dostępne tematy dzielimy sobie w lewym menu na poszczególne podkategorie.
       
  3. W sekcji Sieci komputerowe opisujemy tematy odnośnie naszej sieci firmowej, natomiast w Sprzęt różne sprawy odnośnie ważniejszych urządzeń - nie wszystkich komputerów - od tego jest np. spiceworks
       
  4. W sekcji Software piszemy o problemach z oprogramowaniem w firmie - systemowym oraz użytkowym, pakiety office i inne. Z kolei www to artykuły dotyczące obecności firmy w internecie bądź sieci wewnętrznej. Różnego rodzaju konta na portalach, stronach kontrahentów, dostawców - szeroko rozumiana obecność w internecie.
       
  5. Sekcja SQL to specjalistyczna wiedza odnośnie baz danych firmowych i związanych z nią tematów, problemów, konserwacji. Można również stworzyć firmowa wewnętrzna galerię zdjęć z oddziałów, np. infrastruktury sieciowej, aby szybko i łatwo zdiagnozować problem bez pamiętania, gdzie co jest zamontowane.
  6. Możliwości wykorzystania intranetu są praktycznie nieograniczone. Na systemie Joomla możemy stworzyć całkowicie odseparowaną sieć wewnętrzną. najlepsza możliwością tego systemu jest możliwość nadawania uprawnień do poszczególnych menu czy artykułów systemu, dzięki czemu wybrane elementy sa widoczne dla wybranych użytkowników.

Możesz nas wesprzeć na zrzutka.pl

Instrukcja jak przekazać wsparcie.