Ułożenie pytań na kartkówki, testy i sprawdziany to bardzo czaso- i pracochłonne, codzienne wyzwania w pracy nauczyciela. Obecnie takie zadania można wykonywać wielokrotnie szybciej – dzięki generatorom. Przekonaj się, jak działają takie usługi i programy!
- Tworzone automatycznie testy i kartkówki pozwalają oszczędzić zarówno czas, jak i materiały potrzebne do przeprowadzania sprawdzianów.
- Niektóre narzędzia korzystają z modeli AI, jednak wciąż wymagają weryfikacji poprawności i kontroli ze strony człowieka.
- Pedagodzy i kierownictwo placówki edukacyjnej powinni dokładnie poznać funkcje generatora, by maksymalnie wykorzystać jego możliwości.
Na rynku pojawia się coraz więcej programów i usług, które mają ułatwić przygotowywanie sprawdzianów – dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Niektóre korzystają z zamkniętej, gotowej bazy zadań i testów, inne wdrażają rozwiązania AI, co może zwiększać ryzyko wystąpienia błędów. Bez względu na typ narzędzia ostatecznie to wykorzystujący generator nauczyciel odpowiada za przygotowanie, przeprowadzenie i ocenienie testów.
Najważniejsze opcje i funkcjonalności w generatorze testów i sprawdzianów
Arkusz z pytaniami, otwartymi i zamkniętymi, musi spełniać kryteria wskazane przez nauczyciela. Charakter oraz objętość klasówki znacznie odbiegają od krótkiej, niezapowiedzianej kartkówki. Generator powinien dopasowywać się do wytycznych w zakresie tematyki i podstawy programowej, liczby i rodzajów zadań, poziomu trudności czy wariantów dla różnych grup i klas. Duże znaczenie ma czytelność interfejsu konfiguratora.
Sprawdziany w formie pisemnej wciąż mają się świetnie, pomimo postępującej cyfryzacji i komputeryzacji. Uczniowie regularnie narzekają na kiepską jakość map, wykresów i innych grafik – generatory są w stanie błyskawicznie zoptymalizować rozkład elementów, przy zachowaniu przejrzystości. A to pozwala ograniczyć liczbę drukowanych stron. Wiele ułatwi możliwość edycji:
- z funkcją „przytrzymaj i upuść”;
- z aktywnym podglądem wydruku;
- czcionek, marginesów, odstępów i nagłówków.
Kreatory dla nauczycieli to świetna odpowiedź na niektóre bolączki systemu
Skoro system edukacji ukierunkowany jest na wyniki testów, uczniowie poszukują najprostszych sposobów na wyśrubowanie swoich rezultatów. Na internetowych forach, grupach i w social mediach często pojawiają się wątki na temat sprawdzianów czy egzaminów z lat poprzednich albo dla innych klas. Poleganie wyłącznie na istniejących testach to ryzyko, że kolejne roczniki zaczną uczyć się prawidłowych odpowiedzi na pamięć, zamiast zrozumieć materiał. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się generator, który pozwala używać wbudowanej bazy zadań lub tworzyć własne – również poprzez szybką edycję już istniejących pytań.
Tego typu narzędzia znacząco skracają czas pracy, którą nauczyciele często wykonują „po godzinach” w domu. Szybka edycja zadań pozwala błyskawicznie przygotować mnóstwo wariantów tak, by każda grupa rozwiązywała nieco inny zestaw pytań – takich, które będą różniły się również treścią, nie tylko kolejnością. Już teraz wielu pedagogów uważa generatory za niezbędne narzędzie w codziennej pracy.
