link do strony el12

Fotografia HDR podstawy tworzenia i obróbki

HDR to z angielskiego High Dynamic Range, co oznacza zdjęcia z dużym zakresem dynamiki. Na zdjęciach HDR właśnie ta duża rozpiętość tonalna jest zawarta, czyli mamy tony i jasne i ciemne i wszystkie pośrednie na jednym zdjęciu. Najprościej mówiąc, takie zdjęcie składa się np. ze zdjęć: 1 normalnego 1 niedoświetlonego i 1 prześwietlonego.

Aby uzyskać taki efekt musimy odpowiednio wykonać zdjęcia źródłowe, tak aby z kilku (zazwyczaj trzech) zdjęć uzyskać jak najwięcej potrzebnych informacji tonalnych. Najlepiej wykonać pierwsze zdjęcie normalne o ekspozycji 0, drugie niedoświetlone - ekspozycja -2 i trzecie prześwietlone - ekspozycja +2. Istnieją techniki bardziej zaawansowane tworzenia zdjęć HDR np. z sekwencji 5 zdjęć o ekspozycjach -2,-1,0,+1,+2 i taką sekwencję potrafią robić niektóre lustrzanki. Można również (jeśli mamy super temat) pokusić się o programowe wygenerowanie np. siedmiu zdjęć o różnicy ekspozycji co 1 ze zrobionych trzech z aparatu. Wtedy uzyskamy sekwencję:

  • ze zdjęcia 0 generujemy zdjęcia 0 | -1 | +1
  • ze zdjęcia -2 generujemy zdjęcia -2 | -3 | -4
  • ze zdjęcia +2 tylko to samo +2

Ale o technikach bardziej zaawansowanych HDR w innym artykule wraz z przykładami jakie niesamowite efekty można uzyskać. Cała zasada opiera się o wyciągnięcie jak najwięcej informacji z ciemnych miejsc, bo jasne nie zawierają żadnych informacji. Np. w oknach lub jasnym niebie uda się uzyskać informacje których na zwykłym zdjęciu tam nie ma, bo jest po prostu biała plama. Dlatego na zdjęciach HDR tak ciekawie wygląda pochmurne niebo.

  1. W poniższych przykładach skupimy się na zdjęciu HDR z trzech ekspozycji składowych -2 | 0 | +2 i takie właśnie zdjęcia musimy wykonać swoim aparatem. Pamiętajmy aby zdjęcia były robione z identycznego punktu, tak aby potem nie powstały żadne przesunięcia. Ewentualne małe zniekształcenia (np. człowiek poruszył się podczas robienia trzech zdjęć lub coś innego) będzie można zlikwidować funkcją "Remove Ghost" ale o tym niżej. Zaznaczamy w menadżerze plików trzy zdjęcia o ekspozycjach -2,0,+2 i przeciągamy je do programu Photomatix Pro. Na rynku jest wiele programów i komercyjnych i darmowych więc jest w czym wybierać. Ja używam licencjonowanego i komercyjnego Photomatixa, gdyż ma wiele rewelacyjnych wbudowanych Presetów (gotowych ustawień) i jest jednym z najlepszych na rynku foto. Po załadowaniu zdjęć program domyślnie zapyta - czy chcesz rozpocząć łączenie zdjęć w HDR czy tylko otworzyć - klikamy, że chcemy rozpocząć proces łączenia Merge for HDR Processing. Zatwierdzamy nasze 3 zdjęcia i przechodzimy do ustawień wstępnych. Align source images (czyli dopasuj zdjęcia źródłowe) zaznaczamy OK. Dalej Crop aligned images czyli przytnij wyrównane zdjęcia OK (do wyboru mamy Hand-Held - standard czyli robione z ręki, lub np. Tripod czyli ze statywu. Można pozostawić domyślne, bo jeśli robiliśmy zdjęcia ze statywu to i tak będą świetnie dopasowane. reduce noise on: underexposed only oznacza wstępną korektę szumów ale tylko ze zdjęć niedoświetlonych co jest logiczne i tak pozostawmy. Redukcja abberacji chromatycznej OK i Show ghost options to zależy jakie mamy zdjęcia źródłowe. Jeśli wiemy, że nic się na nich nie poruszyło to nie ma po co tego zaznaczać, ale jeśli wykryliśmy jakiś ruch na zdjęciach to koniecznie.
  2. W samym programie mamy kilkadziesiąt wbudowanych presetów, które dodatkowo możemy dowolnie modyfikować w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać. 
  3. Poniżej przykład najprostszego zdjęcia HDR z 3 zdjęć o ekspozycjach -2 | 0 | +2
       
       
  4. Poniżej również HDR z 3 zdjęć z kościoła, jest to część (jedno z ujęć) vertoramy, czyli panoramy pionowej.
       
       
  5. Poniższy HDR pokazuje tak naprawdę możliwości drzemiące w tej technice. Świetny przykład jakie spektakularne efekty można uzyskać z trzech zdjęć.
       
  6. To samo, co wyżej tylko z innego ujęcia (zabytkowy sufit kościoła)
       
  7. W innym artykule zajmiemy się zdjęciami HDR n np. z siedmiu zdjęć składowych.